Affärsplan

Affärsplan

En affärsplan är främst ett beslutsstöd. Alla som vill starta sin egen verksamhet eller starta ett företag med andra bör ha en affärsplan, oavsett om du startar ett enskild firma eller ett aktiebolag. Om du vill godkännas av till exempel New Business Center eller Almi och få lånealternativ som kan vara nyckeln för ditt företag bör du ha en affärsplan. Du måste kunna visa vad det betyder att driva ett företag, vad du har för mål och hur du kommer dit. Din affärsplan bör därför hjälpa investerare eller banker att fatta beslut, varför affärsplanen kan kallas beslutsstöd.

Mål och idéer är ofta något som kan utföras, men att lära känna organisationen och ekonomin kan vara en komplicerad historia. Därför är det nyttigt att förstå vad vikten av en bra affärsplan i teori och praktiken är. En affärsplan består av fler delar än av att samla innehåll ett stort dokument.

Hur skapar jag en affärsplan?

Vanligtvis uppstår frågan vad som ska inkluderas i affärsplanen och svaret är att det beror på hur och för vem du skapar affärsplanen. Det finns inga regler för vad du ska tänka på. Vissa experter rekommenderar nystartade företag att utarbeta två affärsplaner, den du använder officiellt för att visa banken när du ska låna pengar etc. och skapa också en som du har som din egen kompass för ditt företag. 

Grunderna i en bra affärsplan

Att starta och driva ett företag kräver idéer som du tror på, liksom förmågan och viljan att genomföra dem. Det mest grundläggande är att du måste tro på vad du gör för att du ska kunna övertyga andra om att det du gör är något att investera i eller att byta tjänster.

Oavsett om vi talar om potentiella kunder, partners eller långivare så är det lätt att se om du inte tror att ditt företag kommer att lyckas. Dessutom måste du ha eller föreställa dig hur en affärsplan ska se ut, och här kan du inte bara tro, du måste kunna presentera en väl utvecklad plan som visar klienten eller partnern att du kan och vill.

Nackdelar med affärsplanen

Det har kritiserats mot att löpande fortsätta använda dessa stora, långsiktiga affärsplaner, dessutom är affärsplaner i vissa fall rent av felaktiga. De kan baseras på vissa antaganden som inte överensstämmer med verkligheten. Speciellt på moderna högteknologiska marknader är det svårt att skriva en motiverad plan; inom denna bransch är det nästan omöjligt att beskriva vad som kommer att hända om 5-10 år. I denna situation kan fel affärsplan leda till allvarliga felinvesteringar och i slutändan kapitalförlust.

Kritiken mot affärsplaner kommer från SRI International, världens största forskningsinstitut. De tror att istället för att slösa bort mycket tid på orealistiska och orimliga affärsplaner, är det viktigt att undersöka kundernas behov och marknadspotential. Du bör testa produkten på kunderna och sedan analysera resultatet. De är för NABC, som vi kommer att beskriva mer detaljerat.

Förekomst - pitch

En pitch är en typ av kort presentation av din affärs-, produkt- eller tjänstidé. Målet med en pitch kan vara att övertyga någon att tro på din idé eller att få dem att förstå att din lösning är den bästa. Pitchen kan användas för att få en långivare eller investerare att titta på vad din produkt är och hur den kommer att lösa befintliga problem eller behov. Pitchen kan också användas som ren marknadsföring direkt till klienten.

Har du alltid en affärsplan?

Det är generellt bra att ha en stabil affärsplan, men det finns nya sätt att beskriva ditt företags potential. Nya verktyg utvecklas för att enklare kunna beskriva deras företag och dess aktiviteter. Moderna investerare föredrar att  du kan presentera en stark affärspresentation, typ NABC, på 5 minuter, än om de kommer att behöva gå igenom en 40-sidars affärsplan för att fatta ett beslut.

Se till att du har en affärsplan, men se också till att du har en enklare och lättare att visa som affärsidé. Det är i princip samma sak som en affärsplan, men den är enklare och mer kortfattad. Det ser mer ut som en pitch.

Gör läxor

Att få till en bra affärsidé kan vara motiverande och lyftande. Det börjar ofta med en vision om ett mål, delmål eller potential som får någon att starta ett företag. När du har utvecklat din affärsplan är det enkelt att ta idéer, visioner och mål, skriva ner dem och sedan kontrollera fakta, teorier och dina egna gissningar som stöder dem. Naturligtvis är det bra att visa fakta och din egen förutsägelse, men det är också viktigt att komma ihåg att både du och dina potentiella kunder och partners kommer att leva i verkligheten och fakta, teorier och gissningar är bara en del av ditt företag och resultatet där till. 

Gör därför dina läxor korrekt. Sök efter potentiella kunder och lyssna på vad de vill ha från ditt företag. Var inte rädd för att lära dig om konkurrenterna heller. Vad gör de bra? Vad gör de fel? Vart är din plats i branschen? Vad har du som de inte har? Hur kan du göra bättre?

Allt detta är ett villkor för en bra affärsplan, samt en bra grund för ytterligare expansion i företaget. Om du gör den här delen väl kommer förutsättningarna för bättre resultat att öka när företaget är verksamt!

Viktig information

Den som håller på att starta ett företag och verkligen tror på vad de har planerat kan prata om det för alltid. Om du också kan presentera fakta, teorier och studier av potentiella kunder som bevisar vad du säger så har du goda förutsättningar. Du kan dock inte glömma sammanfattningen.

Alla som läser en affärsplan vill snabbt komma till ämnet och dess budskap innan de analyserar allt. Om en affärsplan sviktar för mycket, oavsett om det är språkligt eller faktamässigt så kan det verka som att du inte riktigt behärskar ämnet. Ett uppriktigt meddelande: en bra sammanfattning är avgörande i en affärsplan.

Se upp för

Att tro på din affärsidé är av grundläggande betydelse. Både för dig och för chansen att lyckas, liksom bilden av dig hos potentiella kunder och partners. Överdriven optimism kan dock vara farligt. Att lyfta fram positiva sidor och kanske till och med skryta kan signalera i osäkerhet, en osäkerhet som inte är bra om du tänker göra affärer.

Inte alla har en bra förmåga att formulera sig i skrift. Men alla som är intresserade av dig och verksamheten vill kunna läsa vad du säger i din affärsplanen. En välskriven text betyder respekt för läsaren och öppnar upp för en bra relation. Va inte rädd för att ta hjälpa av språkvetare, det visar bara att du menar allvar med ditt företag.